TÁMOP-3.1.7-11/2-2011-0189
Referencia-intézmények országos hálózatának kialakítása és felkészítése
"Példa-ÉRTÉK-Bázis"
az ESZA TÁRSADALMI SZOLGÁLTATÓ NONPROFIT KFT. felé.
2012. márciusában tudtuk meg, hogy nyertünk!
A pályázatot készítették:
- Molnár Katalin
- Stébel Imréné
- Dr. Czifra Ildikó
- Szabóné Sárfi Júlia
- Szabóné Juscsák Mária
A projekt összegző adatai:
- A projekt megvalósításának kezdete: 2012. május 1.
- A projekt megvalósításának befejezése: 2012. október 15.
- Elnyert támogatási összeg: 6.000.000 Forint
- Projekt fenntartás tervezett kezdete:
- Projekt fenntartás tervezett befejezése:
A PROJEKT CÉLJA
Innovatív tantestületünk felkészül a jó gyakorlataink átadására,
és nyitottá válik más intézmények tapasztalatainak átvételére.
Szakmai műhely működik kompetencia-alapú oktatás és a tehetséggondozás területén,
melyek munkájába bevonjuk a hálózatépítés során megismert intézményeket,
ehhez megteremtjük a szakmai, technikai feltételeket.
HUMÁN ERŐFORRÁS
Projektmenedzsment tagjai:
- Projektmenedzser: Molnár Katalin
- Pénzügyi vezető: Szabóné Juscsák Mária
Megvalósító tagok:
- Stébel Imréné
- Dr. Czifra Ildikó
- Szabóné Sárfi Júlia
A projekt célcsoportjai:
- pedagógusok
- partner intézmények
Fő tevékenységeink:
- Pedagógusok továbbképzése (17 fő)
- Eszközök beszerzése
FENNTARTHATÓSÁG
A fenntarthatóság ideje alatt folytatjuk a jó gyakorlataink gyűjtését, nyilvánosságra hozatalát.
Iskolai honlapunkon külön linket hozunk létre a szolgáltatások és az eredmények bemutatására.
A program befejezése után 17 fő pedagógus és 3 fő vezető válik alkalmassá arra, hogy a referencia
intézménnyel kapcsolatos feladatokat ellássa.
Szakmai műhely működik a kompetencia-alapú oktatás és a tehetséggondozás területén,
melyek munkájába bevonujuk a hálózatépítés során megismert intézményeket, és tapasztalatot cserélünk
a partner intézményekkel.
A fenntarthatóság ideje alatt belső szakmai képzéseken keresztül biztosítjuk újabb kollégák
felkészítését, a tapasztalatok átadását. Amennyiben lehetőségünk van pedagógusok külső továbbképzését
az iskola továbbképzési keretéből próbáljuk biztosítani.
ESÉLYEGYENLŐSÉG ÉRVÉNYESÜLÉSE
- Esélyegyenlőségi munkatárs, felelős alkalmazása
- Esélyegyenlőségi terv megléte
- A szervezet döntéshozói, munkavállalói vagy közönsége számára esélyegyenlőségi képzést tart
- A fejlesztéshez kapcsolódó nyilvános eseményeken, kommunikációjában és veselkedésében
esélytudatosságot fejez ki: nem közvetít szegregációt, csökkenti a csoportokra vonatkozó
meglévő előítéleteket.
KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG
1. Környezettudatos menedzsment és tervezés
- A projekt kiterjed a környezeti, természeti, fenntarthatósági ismeretek bővítésére
2. Fenntartható fejlődést szolgáló megvalósítás és fenntartás
- Partnerei vagy társadalmi környezete számára szervezett környezettudatos vagy
fenntarthatóság tanulásával kapcsolatos akciók, események száma - 5.
a Karácsony Sándor Általános Iskola főépületének bejáratánál.
Munkaértekezletünkről készült képek 2011. november 25-én
(Kattints a képre, ha nagyobb méretben szeretnéd látni, majd ismét kattints!)
-->
Az intézményi fejlesztési terv megvalósítása folyamatban van, eddig 3, az alábbi továbbképzéseken vettek részt kollégáink:
2012. június 18-19-én
Hálózati együttműködések, kapcsolatok (MK: 00520021)
Csoportos, 15 órás továbbképzés volt melyen három fő vett részt intézményünkből.
A továbbképzés a hálózatépítéssel kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket nyújtott:
- az intézményközi, horizontális tanulás megszervezése,
- a referenciaintézmények saját hálózatainak, valamint az önfejlesztés formáinak kialakítása,
- a helyi innováció hálózati kiterjesztése és a hálózati intézmények tudásának adaptálása,
- a pedagógiai hálózatok sajátosságai,
- a hálózatépítéshez szükséges specifikus eszköztár.
A képzés gyakorlatias volt, épített a már meglévő ismereteinkre, kreativitásunkra. Lehetőség volt arra is,
hogy a más iskolákból jelen lévő pedagógusokkal tapasztalatokat cseréljünk arról, kinek milyen innovációja,
adaptációja van, épített-e már ki kapcsolatot, hogyan zajlottak ezen események,
milyen dokumentációt készítettek.
A képzés végén saját iskolánkra kidolgozott hálózatfejlesztési tervet kellett készteni.
2012. június 30 - július 1.
A referencia - intézményi működéshez szükséges szervezeti, oktatásszervezési,
szolgáltatásszervezési feltételrendszer kialakítása (MK 890020)
Csoportos, 15 órás továbbképzés volt melyen öt fő vett részt intézményünkből.
A továbbképzés felkészített arra, hogy a hálózati tanulás intézményi munkaformáit hogyan építsük be
intézményünk mindennapi gyakorlatába. Bemutatta a referencia intézményi tevékenység egyes elemeit:
- tervezési feladatok
- a hospitálási rendszer erőforrásainak, feltételeinek kidolgozása
- részvétel megszervezése helyben vagy más helyszínen
- műhelymunka megszervezése
- látogatók fogadása
- tájékoztatás, kommunikáció
- ellenőrzés, értékelés, dokumentáció
A képzés elméleti jellegű volt. Konkrét és hasznos tanácsokat adott az oktató, aki jól képzett
és tájékozott volt az innováció, a hálózatépítés, a rendezvényszervezés területein.
Feladatként ki kellett dolgoznunk egy forgatókönyvet intézményünk jó gyakorlatának bemutatására.
Ez hasznos lesz referencia intézményi működésünk során.
2012. június 28-30.
Felkészítés a mentorálás mesterségére (MK)
Csoportos, 30 órás, akkreditált továbbképzés volt, melyen 15-en vettünk részt.
A képzés felkészítette az intézményben dolgozó pedagógusokat a mentori munkára, tanácsadói attitűdjük,
felnőttképzési kompetenciáikat formálta, segítette a mentorálás módszertanának elsajátítását.
- az adaptáció tényezői és nehézségei
- mentorkompetenciák tudás, képesség, attitűd
- a mentorálás sikertényezőinek áttekintése
- mentor szerepek és feladatok
- a mentori kommunikáció jellegzetességei
- mentori feladatokhoz rendelhető módszerek
- az adaptáció támogatásának módszertana
- a mentor egyéni fejlesztési tervének összeállítása
A képzés gyakorlatias volt, épített a már meglévő ismereteinkre, kreativitásunkra.
Változó összetételű csoportokban dolgoztunk, mindannyian felszabadultan,
örömmel végeztük a kért feladatokat, sokat kommunikáltunk és egyénileg is többször megnyilvánultunk.
Az előadó jól, felkészülten irányított bennünket. A háromnapos képzés jól összehozta a csapatot,
olyannyira, hogy szabadidőnket is együtt töltöttük. Igazi ismeretszerző, kikapcsolódó, csapatépítő munka volt.
A képzés befejezéseként egyéni fejlesztési tervet állítottunk össze, mentori kompetenciáink fejlesztése céljából.
További 3 továbbképzéseken vettek részt kollégáink:
2012. augusztus 27-28.
PR-tevékenység és célirányos kommunikáció (MK: 340020)
Csoportos, 15 órás továbbképzés volt melyen három fő vett részt intézményünkből.
A továbbképzés a leendő referenciaintézmény szolgáltatói piacon történő megjelenését
segítő tevékenységeket vázolta fel.
A PR fogalmak tisztázásával alapozott a képző, majd olyan helyzetgyakorlatokat tartott,
amelyek a marketing kommunikációt erősítették. Önálló feladatként meg kellett fogalmazni
a referenciaintézmény erősségeit bemutató kommunikációs üzenetet,
illetve feladat/eszközmátrixot kellett készíteni a jó gyakorlatok terjesztéséhez, bemutatásához,
eladásához kapcsolódóan.
2012. augusztus 29-30-31.
Problémás gyerekek. Az agresszió kezelése a közoktatási intézményekben (OKM-3/63/2009.)
Csoportos, 30 órás továbbképzés volt, melyen 17 fő vett részt intézményünkből.
A képzés megismertetett minket a gyermekek pedagógussal szembeni és/vagy egymás közötti
agressziójának lehetséges okaival. Elméleti ismeretként az agresszió fogalmával,
fejlődés-lélektani aspektusaival, az agresszióval, mint tünet ismerkedtünk meg.
Sok gyakorlati/gyakorlatias tanácsot, ötletet kaptunk a képzőtől.
A hétköznapi pedagógiai gyakorlatban is jól alkalmazható agresszió-kezelési,
konfliktuskezelési, probléma-megoldási stratégiákat, hatékony kommunikációs módokat,
az esetmegbeszélés módszertanát, az egyéni agresszió és a csoportos agresszió megelőzésének,
ezelésének módszertanát ismertünk meg az előadások és a gyakorlati feladatok során.
Esetmegbeszélő csoportfoglalkozásokat, szerepjátékokat tartottunk, hogy felkészüljünk a
tudatos problémakezelésre.
Záró dolgozatként egy esettanulmányt kellett készíteni.
2012. augusztus 27-28-29. Változásmenedzselés a közoktatási intézményekben {source}
[[!-- uj elem kezdete --]]
[[script]]
var nW,nH,oH,oW;
function zoomToggle(iWideSmall,iHighSmall,iWideLarge,iHighLarge,whichImage){
oW=whichImage.style.width;oH=whichImage.style.height;
if((oW==iWideLarge)||(oH==iHighLarge)){
nW=iWideSmall;nH=iHighSmall;}else{
nW=iWideLarge;nH=iHighLarge;}
whichImage.style.width=nW;whichImage.style.height=nH;
}
[[/script]]
[[title]]Javascript/Képek[[/title]]
[[!-- uj elem vége --]]
{/source} Csoportos, 30 órás, akkreditált továbbképzés volt, melyen hárman vezetők vettünk részt. A képzés segítette az intézmény vezetését abban, hogy legyenek felvértezve csoportdinamikai, kommunikációs, konfliktuskezelési, változás- és válságmenedzselési elméleti és gyakorlati ismeretekkel. Az itt szerzett ismeretek alapján pontosítani tudtuk vezetői szerepünkről kialakult képünket, szélesedett csapatépítési, változás-kezelési, konfliktus-megoldási eszköztárunk. A képzés kevés elméletet, sok gyakorlati feladatot adott, melynek feldolgozása épített a már meglévő ismereteinkre, tapasztalatainkra, kreativitásunkra. Változó összetételű csoportokban dolgoztunk, mindannyian felszabadultan, örömmel végeztük a kért feladatokat. Sokat nevettünk, sokszor olykor magunkon is, ha csak egysíkúan tudtuk feldolgozni a problémát. Sokat és sokszor vitatkoztunk, szenvedélyesen, okosan, néha oktalanul érvelve próbáltuk meggyőzni egymást. Az előadó jól felkészülten, határozottan irányított bennünket, bár többször megpróbáltuk átvenni a vezetést. A háromnapos képzés jól összehozta a csapatot, igazi önismeretszerző, konfliktuskezelő, csapatépítő munka folyt. A képzés befejezéseként 3-5 oldalas dolgozatot kellett készíteni, melyben bemutattuk saját intézményünket, saját vezetői szerepünket, illetve bemutattuk, hogy milyen változásokat tartunk szükségesnek az intézmény hatékonyabb működése érdekében.
A szakmai megvalósítók kidolgozták az alábbi dokumentumokat:
- fejlesztéseket irányító teamben végzett tevékenység
- referencia-intézményként való működés belső szabályainak kidolgozása
- belső - nevelőtestületi, munkaközösségi-, szakmai műhely - munkában való részvétel
- eljárásrendek, dokumentumok, minőségbiztosítás kidolgozása.